הורדת ריבית בישראל?

אפסייד פיננסי
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

מחר (שני) בשעה 16:00 צפוי בנק ישראל להכריז על גובה הריבית במשק ולפי הערכות האנליסטים בשוק בנק ישראל יפחית את הריבית מרמה של 0.25% לרמה של 0.1%. 

מדוע הצפי הוא להפחתת ריבית?
1. אינפלציה – במבט של 12 חודשים אחורה עלה מדד המחירים לצרכן ב-0.4% בלבד אל מול הערכות אנליסטים שעמדו על 0.5% . להערכת אנליסטים, האינפלציה ב-12 החודשים הבאים תישאר ברמה דומה. קצב האינפלציה השנתי נותר נמוך משמעותית מהיעד ובנוסף "אינפלציית הליבה" (המדד ללא אנרגיה, ירקות ופירות) ירדה ל-0.5%. לסיכום, סביבת האינפלציה היא מתונה ולכן לבנק ישראל יש סיבה מספקת להפחתת ריבית בגזרה זו.

2. צמיחה – ניתוח מעמיק של נתוני הצמיחה של הרבעון השלישי מצביע על צמיחה חלשה למרות פרסומי נתוני צמיחה טובים (4.1%) . אם נבחן בצורה מעמיקה יותר את הנתונים נלמד כי הצמיחה ברבעון השלישי הושפעה מגורמים נקודתיים בעלי אופי חד-פעמי, כשמרבית רכיבי הצמיחה העיקריים הצביעו על צמיחה חלשה למדי. גורמים אלו אשר יש לנטרל הינם רכישות כלי רכב לצריכה והשקעה וגידול חד במלאים. אם מנטרלים את יבוא כלי רכב ( חל גידול חד ביבוא כלי רכב, על רקע העלאה צפויה במיסים ב-2020 ) נסיק כי נרשם קיפאון כאשר הצריכה הפרטית הכוללת צמחה ב-2.8%, כלומר: 0.8% לנפש.

3. ההכרזה הקודמת – בהודעת הריבית האחרונה בנק ישראל ציין את הצורך בהפחתה של הריבית כדי לתמוך בחזרת האינפלציה למרכז היעד. בנוסף, בהודעת הריבית האחרונה היו שני חברים (מתוך חמישה) שתמכו בהורדת ריבית, ושניים נוספים שציינו שהסיכונים לפעילות ולאינפלציה הם משמעותיים, ולכן אפשר ויהיה, לדעתם, צורך בהרחבת המדיניות המוניטרית.

4. התחזקות השקל – השקל רשם ייסוף של 2.3% מתחילת נובמבר ונותר יציב מהחלטת הריבית האחרונה באוקטובר מול סל המטבעות.

5. יצוא – היצוא, בנטרול יהלומים וחברות הזנק, רשם נסיגה של 3.6% בעיקר בעקבות ירידה חדה ביצוא התעשייתי (כ-8%), והאטה ניכרת ביצוא שירותים אחרים (בעיקר היי-טק). במקביל, נרשמה נסיגה בהשקעות בנכסים קבועים, כאשר ההשקעות ללא יבוא מכוניות נוסעים הצטמצמו בכ-5%.

6. הצמדות לכלכלה הגלובלית– יתכן שבבנק ישראל ירצו להכין את המשק הישראלי להאטה עולמית על ידי הורדת ריבית. רק החודש הזהירה קרן המטבע מפני האטה עולמית, והאצת הפעילות הכלכלית בישראל עשויה לחסן אותה במידת מה מפני הנזקים של מיתון עולמי.

אפסייד פיננסי

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

אפסייד פיננסי

חברת אפסייד פיננסי הראל בע"מ הינה חברה העוסקת במתן ליווי כלכלי-פיננסי וניהול סיכונים פיננסים. החברה מתמחה בניהול סיכו​​​​נים פיננסים בהתאם לצורכי הלקוח: חשיפות מט"ח, סחורות, ריביות ואינפלציה.​​​​​​​​​​​​​​​​​ החברה מחזיקה ברשיון לשיווק השקעות של הרשות לני"ע.

סקירות אחרונות

השאירו תגובה

דילוג לתוכן