השפעתם של משברים ביטחוניים על שער הדולר

דולר שקל
שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

השפעתם של משברים ביטחוניים על שער הדולר

זה שנים ארוכות שאנליסטים ומנהלי השקעות בשוק ההון שבים ומרגיעים את ציבור המשקיעים בכל פעם שצה"ל יוצא למבצע צבאי בדרום או בצפון, שאין סיבה להיכנס לפאניקה ולא מומלץ לממש את תיק המניות. ואכן בדיקות וסקירות רבות שבחנו את הנושא הציגו את אותה מסקנה, ההשפעה של מתיחות ביטחונית על שוק ההון היא זמנית (אם בכלל) ולאחר תקופה מסוימת השוק מתקן את עצמו.
אנחנו באפסייד פיננסי בדקנו מדגמית את ההשפעה שיש למבצעים צבאיים על שער הדולר שקל. כמובן שישנה קורלציה מסוימת בין התנהגות שוקי המניות לבין שוקי המט"ח, בשנה החולפת הקורלציה אף גבוהה מאוד בין השווקים מעבר לים לבין שער החליפין דולר שקל.
אולם רצינו לבדוק מה הייתה השפעת המתיחות הביטחונית בעקבות מבצעים צבאיים על שער הדולר שקל ללא קשר לשוק המניות. כלומר הבדיקה אינה לוקחת בחשבון השפעות נוספות.
הבדיקה נעשתה על מרבית המבצעים הצבאיים של צה"ל משנות ה-90 ועד היום. מטרת הבדיקה הייתה לחשב באחוזים את השינוי שהתרחש בשערו של הדולר בעקבות המבצע הצבאי. החישוב התבצע באמצעות השוואת השער היציג של הדולר ביום תחילת המבצע לעומת שערו ביום סיום המבצע.

דולר שקל

באופן לא מפתיע התוצאה הסופית והחד משמעית היא שלמבצעים צבאיים אין השפעה מובהקת על שערו של דולר שקל, הממוצע של השינוי בשער הדולר בכל המבצעים שנבדקו עומד על עלייה של 0.13% בלבד. מה שכן מפתיע הוא שכאשר יורדים לרזולוציה של התנהגות שערו של הדולר לפי מבצעים, רק פעמיים הייתה תנועה של יותר מ-4%, במבצע חומת מגן 5.66% ובמבצע צוק איתן 4.17% אך עם זאת היו גם שני מבצעים בהם שער הדולר ירד בכ-4 אחוזים, מבצע דרך נחושה -4.34 ומבצע גשמי קיץ -3.95%. ייתכן שאותם שינויים חדים נבעו מגורמים אחרים לגמרי.
מעניין לראות שככל שהמבצע התארך יותר זמן התנודה בשערו של הדולר הייתה משמעותית יותר ביחס למחירו ערב המבצע אבל ללא מובהקות סטטיסטית לכיוון התנודה. אנחנו אומנם רק בתחילתו של המבצע הנוכחי, מבצע שומר החומות, אבל כבר עכשיו אנחנו עדים להשפעה מינורית של המתיחות הביטחונית על שערו של הדולר. לאור הבחינה של משברי העבר כן אפשר להגיד שככל

שהמבצע יתארך יותר זמן הסבירות לתנודה חדה יותר בשער הדולר עולה אבל אין לנו את היכולת לקבוע לאיזה כיוון תהיה התנודה.
המסקנה היא שכמו שמנהלי ההשקעות לא ממליצים למכור מניות ברגע שיש משבר ביטחוני כי ההשפעה על שווקי המניות היא זמנית כך לא ניתן לקבוע שזמנים של משברים ביטחוניים הם זמנים לקנייה של דולר מיתוך מחשבה שבוודאות הדולר הולך להתחזק. ההשפעה המהותית על שער הדולר לא מגיעה ממשברים ביטחוניים, אלא מגורמים כלכליים כמו ייצוא הגז והנפט, ייצוא של טכנולוגיה, אקזיטים, קניית איגרות חוב של ממשלת ישראל ע"י זרים שכולם תורמים לייסוף של השקל מול הדולר. בנוסף לגורמים המקומיים ישנן השפעות גלובאליות שגם להן משמעות הרבה יותר גבוהה על שער הדולר לעומת משבר ביטחוני, כמו מלחמות הריביות והמטבעות, מקומו של הדולר כמטבע הרזרבות העולמי שהולך ומתערער והשפעתם של המטבעות הדיגיטליים. אנו ממליצים להמשיך לבצע מדיניות מסודרת ועקבית של ניהול סיכונים בהתאם לחשיפה ולצורכי החברה. שיהיו ימים שקטים ובטוחים.

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב email
שיתוף ב whatsapp

אפסייד פיננסי

חברת אפסייד פיננסי הראל בע"מ הינה חברה העוסקת במתן ליווי כלכלי-פיננסי וניהול סיכונים פיננסים. החברה מתמחה בניהול סיכו​​​​נים פיננסים בהתאם לצורכי הלקוח: חשיפות מט"ח, סחורות, ריביות ואינפלציה.​​​​​​​​​​​​​​​​​ החברה מחזיקה ברשיון לשיווק השקעות של הרשות לני"ע.

סקירות אחרונות

השאירו תגובה

דילוג לתוכן